شنبه ۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶

به مناسبت گرامیداشت روز جهانی نابینایان صورت گرفت؛

تقدیر از اعضا و داوطلبان منتخب بخش روشندلان کتابخانه‌های عمومی اردبیل

تجليل از نابينايان در اردبيل

به مناسبت گرامیداشت روز جهانی نابینایان، اعضا و داوطلبان منتخب بخش روشندلان کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل، تجلیل شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی اردبیل، گرامیداشت روز جهانی نابینایان با حضور رباب عزیزخانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی اردبیل؛ فریبا محمدلو، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری؛ محمد شفائی، رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان و شماری از کارشناسان فرهنگی ادارات، اعضای کتابخانه‌های عمومی و روشندلان در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی بابیان اینکه «روشندلان افرادی آگاه و صاحب اندیشه هستند» گفت: ما موظفیم از  این افراد در مسیر ارتقای فرهنگی، حمایت کرده و آنان را کنیم.

عزیزخانی با اشاره به فعالیت بخش ویژه نابینایان در کتابخانه مرکزی اردبیل تصریح کرد: تلاش می‌کنیم این واحد را در سایر شهرستان‌ها نیز دایر کنیم.

وی بابیان اینکه «کتب صوتی که توسط داوطلبان تولید می‌شود، در اختیار روشندلان و افراد عادی قرار می‌گیرد»، افزود: این فایل‌ها در شبکه‌های اجتماعی نیز به اشتراک گذاشته می‌شوند تا نقش راهگشایی داشته باشند.

سجاد فداکار، کتابدار بخش روشندلان کتابخانه مرکزی نیز در این مراسم، گفت: از سال 91 تاکنون بیش از 215 نابینا از اردبیل و استان‌های هم‌جوار، تحت پوشش بخش روشندلان کتابخانه مرکزی اردبیل قرارگرفته‌اند.

فداکار با اشاره به تولید صوتی جزوات درسی دانشجویان روشندل در این واحد، خاطرنشان کرد: بیش از شِش هزار عنوان کتاب صوتی در آرشیو کتابخانه موجود است و 30 نفر از داوطلبان فعال نیز در ضبط و تولید این کتب، فعالیت دارند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل نیز در این نشست بر شناسایی و معرفی افراد روشندل جهت استفاده از توانمندی آنان تأکید کرد و گفت: این افراد با شرکت درحرکت‌های جمعی خود را به جامعه معرفی کنند.

فریبا محمد لو افزود: افراد روشندل با عضویت در تشکل‌های مردمی و حضور درصحنه‌های اجتماعی، موجودیت خود را اثبات کنند تا به جایگاه اصلی خود دست یابند.

در ادامه، رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان اردبیل با ارائه گزارشی از عملکرد و سطح پوشش این مدارس، گفت: از سال تحصیلی 93-92 تاکنون در مقطع ابتدایی تا متوسطه، 18 دانش‌آموز نابینا در مدارس ویژه و 37 دانش‌آموز نابینا در مدارس تلفیقی در سطح استان،  تحصیل کرده‌اند. این آمار در سال تحصیلی جدید به به 22 و 72 دانش‌آموز، رسیده است.

محمد شفایی با اشاره به شعار سازمان مدارس استثنایی مبنی بر اینکه هیچ فرد نابینایی نباید از تحصیل بازبماند، تصریح کرد: طبق آیین‌نامه آموزش تلفیقی، هیچ بهانه‌ای برای جداسازی دانش‌آموزان از یکدیگر وجود ندارد و همه آن‌ها می‌توانند در مدارس عادی تحصیل کنند.

وی با اشاره به ضرورت سرویس ایاب و ذهاب رایگان به عنوان یکی دیگر از دغدغه‌های مدارس استثنایی، خواستار همکاری شهرداری در این زمینه شد و تأکید کرد: مشکل مناسب‌سازی فضای آموزشی از مهم‌ترین موانع تحقق این هدف است و رفع این دغدغه، عزمی ملی می‌طلبد.

شفائی با اشاره به توزیع دستگاه‌های تبلت در مدارس استثنایی، افزود: یکی از رویکردهای دولت در سالجاری، آشنایی دانش‌آموزان با فناوری‌های موجود است؛ اقدامات انجام شده در مدارس استان نیز بخشی از فعالیت‌های دولت تدبیر و امید است که با این هدف صورت گرفته است.

گفتنی است؛ در ادامه این مراسم، تعدادی از اعضای روشندل به بیان مشکلات خود پرداختند و در پایان از داوطلبان و اعضای منتخب بخش نابینایان و کم‌بینایان کتابخانه‌های عمومی استان، تقدیر شد.